Klassiker i ny skepnad

Spina-Bac:s klassiska ställbara ryggplattan som funnits med sedan 70-talet och nått internationell spridning, har nu fått ett helt nytt förpackningskoncept och ny visuell identitet som produkten verkligen förtjänar. Den nya förpackningen fungerar även som display i butik och praktisk bärbar förvaringslåda har tagits fram av Honey Design.

Foto Calle Stoltz och instruktiva illustrationer SaraMara.

Resumés mätning Designindex är en tävling som belönar design som ger effekt och utgår från en riksrepresentativ undersökning. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, unicitet, köpintention före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi är statistiskt säkerhetsställd.

Under Resumés seminarium ”Branding & Design” i oktober presenterades vinnarna av Designindex tredje omgång.

Vinnare av förpackningsdesignskategorin blev Honey Design och deras arbete för Spina-bac. Spina-Bac har sedan 70-talet tillverkat ställbara ryggplattor som ska underlätta vid exempelvis kontorsarbete.

Enligt Bilendis mätning upplevde Spina-Bac en vägd ökning på 18 procent i likeability, unicitet, köpintention och preferens. Hela 62 procent av respondenterna säger sig föredra den nya designen. Det är den största ökningen av alla bidrag som skickats in till årets Designindex.

Skills: Design, Förpackningsdesign, Identiteter
Client: Spina-Bac